סה"כ צפיות בדף

סיסטמטי 28, 29, 30

לאחר הפסקה ארוכה בכתיבה שנבעה בחלקה מכך שבוקר אחד מצאנו את סבתא רושק'ה יושבת צפודה בסלון כשהערוץ הרוסי כבוי. זה היה מוזר מספיק בשביל לבדוק את הדופק בצווארה ומסתבר שהיא היתה כבר בשלבים מתקדמים של ריגור מורטיס. כנראה שסרטן הפרוסטטה שלה התקדם במהירות שהפתיעה את כולם, ועכשיו יש לנו כורסת לייזי בוי משומשת במצב טוב למכירה.
אחרי הטקס הקצר שהתקיים בחלקת המשפחה בחולות ראשון, הנחנו את הסבתא על משכבה בישיבה, מכיוון שמפרקי הירך שלה היו נעולים בדיוק בזוית בה ישבה, והמשכנו בחיינו כרגיל, או לפחות כך חשבתי. סווטלנה שהשתחררה מעול גידול הורים החליטה שהיא פותחת בקריירה שניה ובמקום לתת שיעורי פסנתר לעליה הצרפוקאית ולנקות מטוסים בחברת התעופה הלאומית, היא מעוניינת לעבוד כקוסמוטולגית בכירה במכון משלה. אחרי שהובהר לי שאם זה לא קורה במיידי אני עשוי להתעורר בבוקר ולמצוא חלק מאברי הרביה שלי מונחים על הכר לצידי, הייתי צריך לפתוח לה מכון מכסף ששמרתי בצד לפיתוח אמנות הלחימה Defensive Dance אותה אני מפתח בחשאי, ושמיועדת לגברים עשירים ונשים רוסיות.
מצאנו אתר באיזור באזל (שם הוקמה מדינת היהודים) ורק אחרי שהתפנתי מהקמת המכון שתמונתו מצורפת והוא מומלץ לכל דיכפין שלוקה בשיעור יתר, פטריות בצפרניים ועור קשה בעקבים, התפנתי לכתוב על הרפתקאותי עם עזיז.

שיעור מספר 28 כלל התעסקות בהבדלים בין הוראה ותובנה. לצערי חבל שלא שמעתי את עזיז לפני כמה עשרות שנים מכיוון שהוא היה חוסך לי התחבטויות רבות מול מחברת הלימוד והחגורה של אבי ז"ל. זה נשמע אולי טריוואלי אבל מכיוון שבמובנים תהליכי לימוד הם משותפים לכולם שווה לחזור על כך:
ברטרנד ראסל ביחד עם וויטהד הראו בספרם Principia Matematica שאפשר לתאר את המתמטיקה הידועה בעזרת מבנים לוגיים ריגורוסיים. ראסל אף ניסה לעשות זאת לגבי חלקים ניכרים מהמתמטיקה הידועה אז, עד שהתייאש מהמטלה, כתוצאה מנטיה בלתי מובנת להתחתן באופן סדרתי.
אלן טורינג המשיך עם הרעיון והגדיר את מכונת טורינג שלמעשה מסוגלת לממש את המבנים הלוגיים הפורמאליים בעזרת מכניזם פשוט של סרט הוראות וראש קורא / כותב. מן הסתם היה ממשיך ומחדש בנושא, אלמלא נאלץ להפסיק את עבודתו באופן טראגי, כתוצאה מנטיה בלתי מובנת לשגל גברים בחשאי.
קורט גדל הראה שלמרות שלכאורה ניתן למדל את המתמטיקה בצורה מכאנית ולמעשה לבנות מכונת הוכחות אוטומטית. הרי היא לא תכסה את כל מרחב האפשרויות הקיים (תמיד יהיה ניתן למצוא הוכחה נכונה שאינה נובעת מחוקי המערכת) ואותה מכונה גם לא תוכל להוכיח את הקונסיסטנטיות של ההוכחות שלה עצמה. קורט מת מרעב בשיבה טובה לאחר שסרב לאכול אוכל שלא בושל על ידי אשתו.
איך שורה של מתמטיקאים שפוריותם נפגמה על ידי בעיות רביה, רלוונטיים לנושא למידה?
ובכן, המסר הוא שבשביל ללמוד צריך מידה של אמונה, מכיוון שכל מערכת לימודית ריגורוסית ככל שתהיה מכילה רק חלקים מהמציאות והבחירה של הלימוד מצריכה הסתמכות על מקור חיצוני להצבעה על נושאים, שכן מרחב המציאות אינו בר כיסוי בצורה אוטומטית "מבפנים".
מלבד הצבעה על נושאים נדרשת שפה שמורכבת מהוראות ופה היה הכשל היסודי שלי בתור תלמיד, הנסיון להבין את המשמעויות של הפעולות הבסיסיות שלמעשה צריכות להיות מכאניות לחלוטין. מרגע שיש הצבעה על נושא ויכולת לטפל בהוראות, יכולה לצמוח תובנה עצמאית של נושאים.
למעשה התהליך של: הצבעה ->שימוש בהוראות->תובנה עצמאית הוא התהליך שצריך למדל כתהליך לימוד, כשברור שהמבנה הוא ציקלי ותובנה תוביל להצבעות חדשות, הוראות חדשות וכן הלאה.
אחרי השיעור ירינו קצת חיצים בקשת היפאנית תוך נסיון נואש לשמור על כללי הטקס וקללות ערב.
בשיעור מספר 29 הדגש היה על ירי מהיר, קשתות בסופו של דבר נועדה לצייד ולמלחמה, ובמצבי מלחמה, לקצב אש יש משמעות דומה לדיוק בירי. בפועל יש Sweet spot במקום מסויים בו קצב האש האישי הוא מספיק אבל עדיין אינו פוגם בדיוק הירי האינסטיקטיבי. מכיוון שירי בקשת מחייב הפעלה של חלקים משמעותיים מהגוף ביחד עם תנועות קטנות לשילוב החץ במיתר, קרו דברים מענינים כשהתבקשנו לעשות תחרות ביננו לבין עצמנו ולמצוא מי היורה המהיר ביותר במערב (במקרה הזה בדרום) - הזוכה ללא עוררין היה טונג'ין שהוכיח שהמוניטין שלו כטיפוס תחרותי מאז ימי ריצות המשוכות בתיכון, מוצדק. אני כמובן סיימתי אחרי ע. וטונג'ין כשהחיצים נופלים לי לכל עבר. בעיה של ציוד לקוי ללא ספק...

שיעור מספר 30 הוקדש למעברים בין תנוחות ירי בקשת הקצרה. מתנוחה של ירי מכריעה, מעבר לפרש נמוך ומשם לעמידת דרקון שמובילה לירי בסיבוב. ההתרשמות שלי שהתנוחות האלו הגיעו לקשתי הנינג'ה ביבוא מסין, בעיקר בגלל האופי התנועתי שמזכיר מאוד קונגפו והדינמיות של המעברים. המעבר מכריעה על רגל אחת לפרש נמוך הוא "קריעה" שגרמה לגלוטיאוס מקסימוס שלי לשגר אותות מצוקה במשך ימים אחרי השיעור, ותנוחת הדרקון שהיא למעשה הצלבת רגליים גבוהה מעל הברך עוררה מצוקה חמורה של מעיכת "הענבים". עזיז לא מודע לבעיה כלל, בגלל תת המשקל שלו, רגליו הרזות ומכנסיו הרפוים, אבל כמי שירכיו משתפשפות זו בזו ביום יום, אני חושב שהתרגיל צריך להתבצע על ידי נשים בלבד, או לאחר אורכיטקטומי מונע.
קיבלנו שיעורי בית לתרגל את התנוחות בזמננו החופשי, אבל לצערי אברי הרגישים לא עמדו במעמסה והם לא צפויים להחלים עד לשיעור הבא.

כתובות אינטרנט מצורפות:
שיעורים קודמים

אין תגובות: