סה"כ צפיות בדף

אמירות

אנשים משועממים הם אנשים משעממים./עזיז סובח


אנשים מעוניינים הם אנשים מעניינים. /עזיז סובח


מה שאתה מוותר עליו - אתה שולט בו./עזיז סובח


מה שאינך יכול לוותר עליו - שולט בך./עזיז סובח


כל יום הוא יום יפה, לא כל יום הוא יום שמח./עזיז סובח


הקרב היחידי ששווה להשתתף בו הוא הקרב על החינוך./עזיז סובח
הקרב היחידי בו שני הצדדים מנצחים בו הוא הקרב על החינוך/עזיז סובח


מה שאתה נותן לאחרים שלך לעולם./עזיז סובח


כשאתה מוזמן לארוחה אצל זאבים, תבדוק טוב אם הוזמנת בתור אורח או בתור מנה./ערבי עתיק


אני לא עושה עשרים דברים אני עושה דבר אחד בעשרים מקומות - אותי. /עזיז סובח

חלומות הוא החומר ממנו אני טווה מעשים/עזיז סובח

המקור לרוב דימויים בשפה הוא חוש הראייה/עזיז סובח

בעיות של הגיון אני פותר בהיגיון, בעיות של רגש אני פותר בהיגיון - אל לרגש להיות מושל בחיינו אבל הוא המניע המרכזי בהם. אני יצור לא הגיוני שלפעמים מתנהג בהגיון...רק לפעמים.

סיסטמתי (המסע אל עזיז)(מתוך פורום אמנויות לחימה בתפוז)

00:56 | ‏2010/‏08/‏10
ביום ראשון התקיימה הפגישה המובטחת עם עזיז. האמת היא שרציתי לפגוש אותו כבר תקופה, מכיוון שמר כפרי יבדל"א, מאושיות הפורום, הזכירו מספר פעמים בהקשרים של קשתות ובהקשרים חיובים אחרים
.
אמנם מעולם לא יריתי בקשת, אבל את הרוגטקה הראשונה שלי הכנתי בגיל 5 ואת הרובה הראשון שלי קיבלתי בגיל 13 ואת שניהם ניצלתי לרעה בצפון הרחוק. כך שתמיד היתה לי העדפה להרג סטרילי (תצביעו לי על מישהו שמעדיף לראות לאוייב את הלבן בעיניים ואצביע לכם על אידיוט (סבנט), או לפחות מקרה קל של אספרגר), אבל נעזוב את הפוליטיקה הישראלית ולעיניינו:

לאחר מספר התלבטויות אם להצטרף למיתר נדיר החמודה ברכב או ברכבת, החלטתי שאת המסע אעשה רכוב על 140 סוסים גרמניים לבנים, ולו רק בגלל המחשבה שאצטרך להמתין בתחנות רכבת ישראל בטמפרטורה של 45 מעלות בצל.

הפעם האחרונה שהייתי ממש בבאר שבע הייתה בטרם המציאו את ה- GPS ואחד היתרונות של המכשיר הזה, זו היצירתיות שבו הוא מוביל אותך בדרכים חדשות ליעדים מוכרים. הפעם הסוסים דהרו בכביש שמוביל למחנה תימן ולכניסה המערבית? של בירת הנגב.

גלי הקרקע הצהובים ליד קיבוץ להבים התנחשלו להם בחום הקיץ, ושדות השלף צרובי השמש היו כתמיד חסרי נ.צ. וכאילו פלגיאט הלקוח מתוך סיפור של ס. יזהר. רהט, אגב, שזכורה לי מהניווטים ככפר קטן עם כלבים גדולים. הפכה למין שיכון ענק כזה, שמזכיר את הישובים שבנתה הממשלה לעולים חדשים בשנות החמישים, ואפילו צריחי המסגדים לא מצליחים להוסיף לה שמץ של חן.

אחרי כמה ככרות עם מטוס וטנק ושאר קישוטים שהפריפריה מחוץ לתל אביב נוהגת להתגאות בהם, התגלגלתי לרחוב של בתים צמודי קרקע, ונטולי מספרים אולי כתוצאה מאיזו מורשת יפאנית סמויה. שם המתין לי עזיז על המדרכה (לאחר שמיתר החמודה התקשרה אליו).

עזיז הוא איש רב מימדי בגוף חד מימדי – הוא ארוך וצר וצרוב שמש, ומעל חוטמו מתנוססים שני גבינים ינשופיים, שמאחוריהם מתרוצצים מספר שפות, כלי נגינה, כמה אינטגרלים חופשיים, ואולי איזה גרביל שנמלט מניסוי. נכנסנו לחצר וקצת ציפיתי למצוא שם גמל ואוהל, בהתאם לתעמולה של כפרי. אבל מסתבר שהיא מין תערובת מזרחית של גן יפני. יש עץ תאנה מניב ועץ תפוח ואפילו פלג מים (מלאכותי) וברכת דגי קוי ומן פרגולה מכוסה בבד של חממות בשביל הצל ואני מוכן להתערב שהחצץ שהיה שם טרם רוצפה, לא היה מסודר בדוגמה של גלים.

זה לא היה ממש שיעור, אולי בגלל כמות חברי הפורום הגדולה שהצטרפה למסע, זו הייתה מעין שיחה שהתגלגלה וקיפצה לה בין אבולוציה, כלכלה, ההסטוריה הפרטית של עזיז, שפות פורמליות ושפות בכלל. כשכלי הנשק היחידי שמשמש את עזיז, הוא הלוח הלבן. החוויה הכי קרובה שאני יכול לדמיין כקרובה לשיח שהיה שם, היא סוג של דיאלקטיקה שמן הסתם התנהלה גם במרפסת של סוקרטס.

בין לבין התברר שעזיז למד ומלמד בחינם ובכיף בבקרי יום שלישי, כמה שיטות של לחימה בכלי נשק יפאנים וכן שתי שיטות של קשתות – האחת בקשת היפאנית הארוכה "יומי" – ראינו הדגמה של אחד התלמידים של טקס הירי: העמידה הנוקשית, העובדה שיורים רק שני חיצים באורך שונה ואוסף הקידות הקטנות שמתלוות אליו. לא משהו שמלהיב את עבדכם הנאמן, שהטקס הרגיל שהוא מורגל בו הוא חיטוט באף ברמזורים בכניסה לעיר הקודש.

מלבד ירי בקשת הארוכה עזיז מלמד גם ירי בקשת קצרה שניתן לאדפטציה לכל קשת – הוא משתמש בקשת Recurve בעומס בינוני באחיזה מערבית עם כמה דגשים על העמידה ואופן המתיחה והשחרור. ופה יצא לי לטעום קצת ולירות כמה חיצים וזו היתה חוויה מעניינת מכיוון שיש פה ניגוד בין הצורך לייצר כוח בשרירי הגב רחוק ככל האפשר מהקשת ומוטוריקה העדינה שנדרשת בשחרור של החץ. לא היו נפגעים לכוחותנו.

מלבד קשתות, עזיז למד אצל כמה דיפלומטים יפנים מרושעים, קנג'יצו. והוא מתעסק בלוחמה עם חרב, פגיון קצר (טנטו), ומוט ארוך בהתאם לכמה דיסציפלינות אקזוטיות עם שמות יפאנים מוזרים שנמלטו בפחד מזכרוני. הוא מלמד גם קנדו כחלק מהקוריקולום. הצלבתי כמה פעם ידים איתו ועם אחד התלמידים, ואני מניח שלו החרבות היו חדות, מן הסתם אני הייתי מגיע לפניהם ל- Exsanguination. אבל גם כך יצאתי בכמה שפשופים קלים.

אחרי שש שעות סיימנו את המפגש, שהיה באמת קומבינציה לא לינארית של חוויות יחודיות – ועכשיו כל שנותר לי הוא לשחק לבד בחושך עם המשוואה הלוגיסטית ועם לוטק ולטרה בנסיון למצוא מטה אסטרטגיות שהן ESS גם בטמפרטורה של אוגוסט...

תודה על האירוח.

סיסטמתי5 (מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)


טונג'ין הצטרף הפעם לנסיעה דרומה, עושה רושם שהוא החליט להוסיף גם קשתות לארסנל א"ל שלו.
בניגוד לשמועות הוא לא יפאני שעבר הסבה, אלא מעין של תושב חוזר ישראלי שבילה את חייו הבוגרים במגוון ארצות אקזוטיות, שעבדכם הסלאבי הנאמן ראה רק בתמונות.
הנסיעה דרומה הפעם, לא היתה מדיטטיבית, אלא שפעה בסיפורים מהעולם הגדול, מנוקדים בנקודות ציון הקשורות לנשים אקזוטיות שריפדו את שהותו הממושכת של טונג'ין בניכר, כשבאותם שנים עבדכם שועבד לאשתו ולמשכנתא.

מסתבר שיש קשתים מוכשרים ממני, טונג'ין קיבל את הקשת הרכה ועושה רושם שהוא התחיל ישר משיעור מספר שתיים. אני "זכיתי" לטעום מהקשת הכבדה יותר במונחים של כוח דריכה. ככל שהקשת יותר כבדה התחושה היא שצריך להיות פיצול בין המשיכה והדחיפה בקצות הידיים והפעלת השרירים הגדולים בגב לצורך המתיחה.

אחרי שירינו די צרכנו - והמדד המדוייק אינו 144 החיצים האולימפיים שצריך לירות, אלא התחושה שיש כשמסיימים אימון בביצועים יותר טובים מאשר בתחילתו. עברנו לתחילת הטקס של הקשת היפאנית.

אני חייב להודות שאני לא ממש מתחבר לטקסים מאז ימי בית הספר היסודי, ואולי אף לפני כן כשמאשה הגננת ניסתה להלביש לי זר של אספרגוס קוצני בחגיגות האביב (ב-1492 בערך). היומי כרגע נראית לי די משעממת וביליתי חלק מהתרגול בהתבוננות ביונים שהתחממו על רעפי הגג של עזיז. החץ שנורה מקשת מודרנית במהירות שיכולה להגיע למאות רגל לשניה. זה אומר שציפורים צריך להפיל עם חיצים קצרי טווח שנקראים פלופלו ועם ראש שאינו חד (אחרת צריך לחפש את החץ גם אם הוא פגע בציפור).

אחרי היומי היה קצת תרגול חרבות של קנג'יצו שאמור לשחרר את השרירים שהקשת מכווצת - זה יהיה מאוד מעניין לעשות את ההשוואה בין עבודת חרב יפאנית לעבודת חרב סינית באדיבות איגור. אני בטח אהיה יותר חכם (ויותר קשיש) עוד כמה שבועות.

הדרך חזרה היתה בדד כרגיל - טונג'ין נשאר לארוחת הצהריים דרומית, בשעה שעבדכם חזר... לעבודה

כתובות אינטרנט מצורפות:

שיעור מספר 4

הדברים הנכתבים על ידי נרשמים לפעמים מתוך הומור כושל, אך נובעים מגרעין קטן של כוונה. עם זאת, אין בכוונתי להמליץ, או להנחות לדבר, או למעשה כזה או אחר. אלא רק לשתף בחוויות הסובייקטיביות שלי, שנובעות לעיתים מתוך פיגור התפתחותי, או אפילו בורות גמורה.


במיוחד, אין בכוונתי לפגוע ברגשותיו או בגופו של אף יצור חי. ובמידה ומישהו חווה אי נעימות מכל סיבה שהיא הניתנת לקישור אלי, הסיני הזקן מתנצל בחביבות, מתוך תקווה לשלום עולמי.

סיסטמתי4 (מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)


לאפלטון משוייך משל נחמד בשם משל המערה - במשל הזה הוא מתאר קבוצה של עבדים שכלואים כל חייהם במערה וצופים בצללים של אנשים וחפצים העוברים לאור מדורה הדולקת בה. מכיוון שכל שהם רואים הוא צללים, זו המציאות הנתפסת על ידם. כשאחד מהם משוחרר מכלאו ועולה לאור השמש, הוא מבחין לאחר מאמץ והסתגלות של עיניו, במציאות האמיתית הבוהקת בשמש של אלכסנדריה.

כשהוא חוזר למערה לספר לחבריו העבדים על התגלית הנפלאה של העולם האמיתי, הוא מדדה בחשיכה ואינו מצליח לראות את הצללים, שראה בעבר בעיניים ששהו שנים באפלה. ברור שאף אחד מחבריו אינו מאמין לבדאי שחזר עיוור מההרפתקה וממציא סיפורים על עולמות זוהרים.

האלגוריה של המערה היא מצויינת למרות גילה - כבר ברחם אנחנו שומעים ורואים צללים והאש של ההכרה נדלקת אט אט בנסיון להבין אותם. עם היציאה מצוואר הרחם בבכי ונהי לאור היום הראשון, אנחנו מנסים להתאים את הקולות והצללים המוכרים למראות החדשים בעיניים שאינם מסוגלות להתמקד.

התהליך הזה חוזר על עצמו כל הזמן - אנחנו צופים בתופעות לאור ההכרה הקיימת והדפוסים השגורים בתוך המערה, ותהליך הלימוד הוא ההבנה והיכולת לראות את הדבר לא כצל, המרצד באור המלאכותי המעובד, אלא כפי שהוא באמת מואר באורה של ההארה.

החפץ המואר הוא אותו חפץ, העיניים הן אותן עיניים, ורק האור המוחזר הוא שונה - זה ברור כיום שהמידע המגיע מהחושים עובר הרבה מאוד עיבוד, טרום הגעה למרכזי החשיבה. אנחנו רואים דמות ישרה למרות שעל הרשתית היא מופיעה הפוכה, אנחנו מבינים תנועות מינימלסטיות בשפת גוף, אנחנו שומעים את השם שלנו בבהירות כשהוא נאמר בלחישה בתוך חדר רועש. הכל כמובן מלאכת אומן של השען העיוור. עם זאת אני חולק על כהנמן במאמר שמיתר הביאה ובפרט בניסוח המובא בשמו על מערכת 1 האינטואיטיבית ומערכת 2 הקוגניטיבית.

הניסוח המתאים יותר הוא החוש הקוגניטיבי... וכל השאר.

החוש הקוגניטיבי התפתח כנראה כדי לטפל במצבים בהם הסביבה משתנה מהר מדי בשביל ללמד את הגנום את כל הטריקים החדשים בדרך המקובלת של ניסוי וטעיה אבולוציונית. מכיוון שיש חפיפה בין המיומנויות, צריך לדעת מתי להשתמש בכל אחת: אנחנו יכולים לכוון את הקשת באופן קוגניטיבי, בעזרת התייחסות לחץ ולנקודת המגע שלו במיתר, ניתן גם להוסיף כוונות ומד טווח ליזר ויש כיום מחשב ירי קטן בגודל של שעון יד. ואנחנו יכולים פשוט לירות ירי אינסטינקטיבי (אינטואיטיבי).

ההבדל בגישות הוא מאוד מעניין מכיוון שזה מאוד קל יחסית לירות במקיווארה קרובה ירי אינסטיקטיבי, הבעיה מתחילה כמשמתרחקים קצת והחלק ממרחק מסויים פתאום יש דחף לחשוב / לכוון / לזהות יחסים במרחק. החוש הקוגניטיבי מנסה להתערב ברגע שהיא מזהה חוסר בטחון בשאר החושים. המקום הזה שהוא מקום ההתערבות שבקשתות נמדד פשוט במרחק הוא המקום בו מתבצעת למידה.

אז מתי להשתמש בחוש הקוגניטיבי ומתי בכל השאר - במצבי לחץ החוש הקוגניטיבי לא ממש נגיש, בעיקר בגלל שהוא איטי וחדש יחסית. אז בנתיים ועד שיוולד ה- Homo Superior הבא. צריך להשתמש בחוש הזה, כדי לשפר את הלמידה של "השאר". אין דרך לעקוב אחרי המציאות מהר מספיק דרך החוש הקוגניטיבי, זו המדורה שבמערה, אפשר לספר לידה סיפורי פורום אבל הצללים אינם המציאות.
החוש הקוגניטיבי מאפשר לנו לבנות מסגרת לתרגול, להקדיש יותר זמן לאימון של תנועות שכיחות יותר, לתת דגש על קוו מרכז, להבין כוונה של יריב, לנתח עמידה. אבל צריך להשתמש בו Offline. כשהמציאות קורית, אתה הוא סכום כל השאר... למעט הקוגניציה. ואם אתה מצליח לחשוב סימן שאתה לא שם.

התהליך הזה של ויתור על החוש הקוגניטיבי בטווח בו יש חפיפה בינו לבין השאר - או השליטה בכיבוי שלו. זהו זן.

האימון בזן מתחבר לירי בקשת דרך הירי ביומי - הקשת היפאנית.
ביפן צמחה המסורת של הזן דרך המנזרים כשחלקם הגדול היו מנזרים לוחמים שהורכבו מסמוראים לשעבר שפרשו לחיי נזירות. הנזירים הכפריים נהנו מתרומות מזון ואורז של הכפריים וספקו ביטחון, שירותי דת, רפואה ושיטור. עם התחזקות הפאודלים והשוגונטים ביפאן התברר שהמנזרים האלו ערערו את הסדר הפאודלי במדינה מכיוון שהכפרים היו פונים למנזר להגנה מפני השוגון או הפאודל השכונתי והסמוראים שלו אכלו חצץ מול הנזירים, אלו נלחמו כאילו אין מחר והצליחו לעמוד בפני כוחות גדולים מהם.

מכיוון שהיפאנים היו ועדיין עם פרקטי (ורדיואקטיבי), הם חקרו ובדקו את היכולת של הנזירים הלוחמים (לפני שהשמידו את המנזרים) וגילו שההבדל ביכולות לא נבע מטכניקה או טכנולוגיה שונה במהות - הנזירים היו סמוראים לשעבר והשתמשו באותם כלים חדים שהסמוראים של הפאודל נשאו.

ההבדל היה בתרגול זן שהתבצע במנזרים - תרגול הזן בהבט היפאני הפרקטי שלו, לא נועד להגיע להארה, אלא נועד להגביר את יכולת הלחימה של הלוחם.
תרגול הזן יכול להתבצע במדיטצית ישיבה (הזאזן) ויכול להתבצע בירי בקשת היפאנית, שזו מדיטציה בתנועה.

הקשת היפנית היא קריקטורה של קשת, לא במובן של גיחוך, אלא באותו אופן שבו קריקטורה מדגישה קווי אופי מסויימים במושא הציור, כך גם הקשת הזו בנויה בצורה שמטשטשת במכוון את המסגרת שבה מתבצעת העבודה: אין בה נקודת עיגון לחץ, אין מדף למקם אותו, עקומת הכח של הקשת שטוחה מאוד ברוב תחום התנועה ועולה מאוד מאוחר. הקשת עצמה ארוכה מאוד ומסורבלת עם חיצים באורך של למעלה ממטר, כנראה כתוצאה מאותה סיבה שהיפאנים אוהבים אופנועים גדולים במיוחד.

אני לא אומר שהקשת הזו לא מסוגלת לחורר, אלא שהדבולוציה שלה נועדה לתרגל משהו מאוד ספציפי, שכן היא הרבה פחות פונקציונלית מקשתות קצרות שקדמו לה.

תרגול הזן בקשת היפאנית מתבצע בשני אופנים - החלק הראשון הוא עצם היריה עצמה שמורכבת מטקס קיודו מסובך שבונה את המסגרת ליריה: ההתרכזות של החוש הקוגניטיבי בתנועות של טקס היריה גורעות אותו מהיריה עצמה ותומכות בשימוש בקוגניציה לבנית מסגרת התרגול בלבד. החלק השני הוא השיפוט. הירי בקשת היפני נמדד בביצוע - ישנם שופטים שמעריכים את התנועתיות של היריה. הפגיעה במטרה פחות משמעותית, חשוב לראות כיצד היורה מנהל את היריה, מתמודד עם החץ השני בתוצאות היריה של החץ הראשון ושומר על שוויון נפש וזהות ביצועים בין היריות. קיום השיפוט עצמו גם הוא משמעותי מכיוון שחלק מהבדיקה הפרקטית של זן טוב, הוא היכולת לנטרל את הלחץ כתוצאה מכך שכמה יפנים קשישים צופים בך עומד עם קשת ארוכה באופן מגוחך, כשההקמה שלך עומדת ליפול בכל רגע.

ומה היה בשיעור?
מסתבר שניתן לירות יותר מחץ אחד סימולטאני מהקשת. ברור שהאנרגיה הקינטית מתחלקת לשניים אבל עדיין זו דרך נחמד לנקר עיניים או לחסל עם חיצים מורעלים (לנינג'ות שביננו).
היו כמה ניסיונות כושלים שלי, לירות בקובית קלקר תלויה ומתנדנדת על חוט - אני עדיין חושב שהחץ איטי מכפי שהוא.
והיו כמה יריות מוצלחות בהחלט, תוך כדי שיחה על סוקרטס וכיצד לרבע את המעגל - אמרנו שחשוב להעסיק את החוש הקוגניטיבי?

ולסיום למי שמעוניין יש קליפ נחמד של אחד בשם דרעק סיבערס שמלמד זן אמריקאי.

כתובות אינטרנט מצורפות:

שיעור מספר 3

משל המערה של אפלטון

סיסטמתי3 (מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)






"האדם אינו אלא קרקע ארץ קטנה,
האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו,
רק מה-שספגה אזנו עודה רעננה,
רק מה-שספגה עינו טרם שבעה לראות,
כל אשר פגע במשעולי-טללים ילד
מתלבט, נכשל על כל גוש ועי-אדמה,
בעוד בסתר נפשו ובלא-דע ערוך
מזבח, עליו יקטיר מדי יום ביומו
למלכת-השמים, לכוכב ומזלות.
ואך ברבות הימים ובמלחמת-ישות,
ומגילת ספר חייו הולכה מתפרשת,
ובאו אחד אחד, ויגלה פשר
כל אות ואות וסמל סמל כל הבאות,
שחקקו עליה בראשית בריתה,
האדם אינו אלא תבנית-נוף מולדתו.
(טשרניחובסקי)

אחד היתרונות בנסיעה של שעה ורבע לשיעור בנוף מולדת שאינו מעודד להסתכל החוצה, הוא הזמן שמאפשר הסתכלות על הנוף פנימה.

די ברור לי שהדרך לשמור על גמישות בגילי המתקדם היא לנוע בכיוונים חדשים וללמוד תבניות חדשות ולהכשל על "על כל גוש ועי-אדמה" אבל הגמישות אינה המטרה ממש כמו שהמטרה אינה המטרה של החץ.

אנחנו יורים החוצה אבל מכוונים פנימה.

אז למה להתעסק עם השטויות האלו של אמנויות לחימה בעידן שבו יורים טילים לחלון של בית ממרחק בין יבשתי, למה להשקיע כל כך הרבה מאמץ לכאורה, בלימוד מיומנות בקשת, כשהשימוש הפרקטי היחידי בה גווע לפני מאות שנים?

אולי כי הפוקוס הוא בלימוד לשם לימוד בלבד.
אז למה הלימוד הזה דווקא, מה רע בריקוד, בניגון, באינטגראל מורכב קטן?

אין רע, אין טוב, כמו שאין מטרה - הלימוד ממפה לנו את מגילת חיינו "כל אות ואות וסמל סמל כל הבאות, שחקקו עליה בראשית בריתה" - זו הדרך להבין את עצמך.
הדרך אינה משנה כלל. וגם הלימוד אינו ממש לימוד אלא גילוי. במובן מסויים אנחנו יודעים כבר הכל, ממש כמו שדפוסי השפה של חומסקי מקועקעים בכולנו, ולימוד שפה חדשה הוא רק מימוש פרטי של הדפוס הלינגוויסטי האוניברסאלי.

תחשבו על הסיפוק שבפתרון בעיה מתמטית, בטיפוס לפסגתו של הר, בקליעה. הסיפוק הזה הוא הסיפוק של הגילוי - הפתרון האפלטוני המושלם היה קיים לפנינו, ההר ישאר עוד הרבה אחרינו, והמטרה היא סתם עיגול של קש. הכל ריאליזציה של הדפוס הקדום של החיפוש אחרי מזון, הרדיפה אחרי האיילה עד לתחושה של הטרף פועם בין שיננו את פעימותיו האחרונות.

ומה היה בשיעור?
יריות של שישה חיצים למטרה ממרחקים משתנים - אצל עזיז המרחק נמדד בשטיחים. אלו פרוסים עד המטרה, ומרגע שקולעים את כל השישה ניתן להתרחק עוד שטיח אחד עד לקליעה של כולם שוב מהמרחק החדש. כשפספוס מחזיר קדימה.

היה תרגול של יריה מעמידת פרש - יורדים לעמידה תוך כדי העלאת הקשת עד למצב שבו מביטים בין המיתר לבין הקשת עצמה ואז מבצעים את המתיחה. מבחינות רבות זה תרגול של מעבר דרך עמידת עמוד שבה מחבקים את העץ. רק שהדרך להגיע אליה מלווה בצורך למתוח קפיץ ולהחזיק אותו דרוך במינימום מאמץ ותוך השענות על מבנה השלד. זה לא פשוט, ויד שמאל הדוחפת עדיין עושה בעיות למרות שהירידה לעמידה שמשולבת בהעלאת היד, מורידה קצת עומס מהכתף.

הרציונאל לעמידה פשוט בתכלית - עמידת פרש מובילה את הקשת ואת היריה למרכז בית החזה של החייל הרגלי שממולך או אל בית החזה של הסוס שעליו רוכב הפרש. כמו ברוב הדיספלינות, מכוונים עם הגוף.

אני צריך להתחיל לחפש קשת שתספק את צרכי, מסתבר שיש שוק שלם של משוגעים שעוסקים בנושא. וגם עבור קשת ריקרב פשוטה, הכפר הגלובלי מאפשר להתחבט בין אקזוטיקה קוריאנית משולבת בסיבי פחמן לבין מתכת אמריקאית משומשת. אני חושב שאתחיל בקטן הפעם, כדי להמנע מעוד פסלים סביבתיים כמו האופניים בעלי השיכוך הכפול שתופסים אבק במרפסת.

עזיז עדיין לא הפיק את סרט הוידאו שהובטח ואני לא מצליח לאתר משהו שמקביל לשיטת הירי שהוא מלמד בקשת הקצרה - ברור לי שיש השפעות מקיודו, אבל מבין עשרות הסרטונים של הגברים המקועקעים בעלי המבטא הדרומי ביוטיוב עדיין לא מצאתי מקבילה. נראה, אולי בשיעור הבא.










כתובות אינטרנט מצורפות:

שיעור מס' 2

סיסטמתי2 (מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)

18:12 | ‏2011/‏09/‏13
עוד שבוע עבר והסתוו טרם הגיע.
הדרך לבאר שבע צהובה כמו בכל סוף קיץ, ומד הטמפרטורה באוטו מראה דבקות במשימה ומעלות נעלות.


הפעם בשיעור: פתרון לבעית יד שמאל (הדוחפת) שמאנה להסתובב עם הדריכה - עזיז איתר קצת WD40 שרוסס בנדיבות על הרייזר של הקשת ועל כף היד שלי, ויש שיפור ניכר. אני מניח שאם תהיה לי קשת אעדיף נוזלים עדינים יותר שנפוצים בצפון (KY ?), אבל במדבר כמו במדבר....


חוץ מהשמן ששיפר את הדריכה, היו כמה תיקונים ליד ימין הדורכת בעיקר בקשר להרמת המרפק שהשפיעו לחיוב גם על יד שמאל. אין מה לדבר, הורגש שאני מתרגל את יד ימין בקביעות... כנראה שזו ההגדרה ל- Cross training


יריתי בטח עשרים או שלושים חיצים חלקם מטווח של כמה מטרים וחלקם מקצת יותר מטרים - בגדול המרחק נועד לחשוף את הטעות. מה שלא רואים ממרחק קצר, מתגלה במערומיו ממרחק כפול. אני מניח שאם היום הייתי מכוון לכלב המעצבן של השכן, יש סיכוי סביר שהייתי פוגע... בו, או בשכן שמובל ברצועה אחרי הנבחן.


בעיקרון המטרה, אם בכלל לדבר על מטרה מעבר להנאה שבלימוד, היא להגיע למצב של שיכחת הקשת - הרעיון הוא די פשוט, להטמיע את התנועה במערכת העצבים ברמה כזו שהיא אוטומטית מה שקיים זו הירייה, במובן מסוים יש גם שכחה של המטרה, לא מכוונים לשם באופן מודע (בפרפראזה על כוונת קדמית מול חריר אחורי) אלא מצביעים ורוצים שיגיע. הגוף כבר ילמד מהטעויות.


הייתה לי אג'נדה כשהגעתי לשיעור. רציתי לצלם ולהעלות ליוטיוב כמה סרטונים כדי להמחיש את השיטה וגם לראות שוב את הקאטה עם שני הבוקנים. לצערי, גם לעזיז הייתה אג'נדה והיא נצחה מסתבר שהוא אולי הולך יחף ומכבה סיגריות עם סולית כף הרגל ואני נועל פראדה, אבל אני הבדואי והוא היקה... חשבתי שנעלה כמה קטעים מצולמים דרך מצלמת הטלפון בהתאם לסטנדרט המקובל ברשת, ולא הבנתי "שהסתבכתי עם סובח". האיש פרפקציוניסט. לא הועילו הפצרותיי, הוא לא מתכוון לעשות משהו שהוא פחות מהפקה עם צילום וביום מקצועי. אז אין סרטים להיום....אבל אולי יהיו בעתיד?


עד אז, חיטטתי ומצאתי דוגמה למשהו מכובד שהעלה לרשת סטיבן סלביי שהוא אגב מלחין מקצועי. זה וידאו בארבע חלקים שמסביר ירייה בקשת סינית מסורתית, שזו בעצם הקשת המונגולית ממנה נולדה השיטה שמלמד עזיז. אבל יש הרבה דברים דומים והרבה דברים שונים ממה שעזיז מראה, בראש ובראשונה דריכת אצבעות במקום דריכת אגודל, אבל גם טכניקת הנשימה היא מתוך ריאות ריקות ולא מתוך מלאות.


אפרופו מלחינים – מעניינים ההקשרים בין קשתות ומוזיקה, הרמוניה יכולה לענג ויכולה להרוג... כשאני מנגן השכנים מתאבדים, וכשאני יורה זה מעורר גיחוך.


עוד תובנה נוגעת למידת העצימות באימון – בקשת, יש גבול עדין בין לנסות ולהשתדל יותר מדי. זה לא ממש סיבולת אלא יותר קשור לגבול יכולת העמידה והלמידה של מערכת העצבים. מעבר לגבול הזה, האפקטיביות של האימון יורדת, יש פציעות, ורוכשים הרגלים רעים.


הדרך חזרה עברה דרך אבו גוש – הקובה היו מצוינים והמחיר מופקע, ואני חשבתי שרק היהוד גנבים.

סיסטמתי1 (מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)

20:28 | ‏2011/‏09/‏08
לפני כמעט בדיוק שנה נסעתי לעזיז עם נציגות מכובדת אך לא נבחרת של הפורום, במטרה להכיר אותו לאור הרכילויות המטיבות עם דמותו.
לשמחתי לא התאכזבתי ותיאור הפגישה תומצת באחד הפוסטים שלי בפורום. לצערי, עצלות השיכורים שלי, והעובדה שעזיז נסע לרעות במדבריות זרים למשך תקופה, מנעה פגישה נוספת.


באחרונה קפץ עלי יצר הרע, ומכיוון שגברים בגילי מבצעים סובלימציה לשאריות היצר המיני שלהם, על ידי רכישת כלים ומכשירי משחית למינהם - אני שוקל לרכוש קשת.
הסיבה להתמקדות בקשת לא ברורה לי לחלוטין. וגם יתכן והיא לא תהיה סופית. אבל אחרי שניסיתי יאכטות והבנתי שהחיים בים נראים מצויין מהחוף, ואחרי שהבנתי שרכיבה על אופניים בטייטס צבעוניים לא מחמיאה לרגלי השעירות, ושחיה לא נועדה לאנשים בעלי משקל סגולי גבוה כמוני שאפילו הגאזים שמכילה כרסם לא מצליחים להציפם - החלטתי לנסות קשת. כרגע, קשתות נראית אלגנטית בעיניי, בעיקר בגלל שאינה מחייבת תזוזה מאיזור מוצל ומכוס בירה קרה והדבר הנפלא מכל אינה מצריכה התחככות בשותף אימונים מזיע וטוב ממך.


אז נסעתי לעזיז בבוקרו של אחד מימי השבוע, השכמתי קום עם הזריחה, ובזהירות יצאתי מהבית בלי להפריע לנחירותיה של סווטלנה.


עזיז עדיין גר באותו מקום בו נפגשנו לפני שנה. רק שהצמחים גדלו קצת, והפעם במקביל לפגישתנו, התנהלה פעילות נגרית בסיוע של מכרים מהשכונה שהתמודדו עם בעיה הנדסית מורכבת - איך להרכיב מיטת אפיריון תאילנדית שחלקיה שואפים להתגרש זה מזה תחת כובדו של הבעלים. מסתבר שרהיטים תאילנדים מתנהגים בניגוד למסורת של בנות תאילנד ואינן שואפים לרצות את השוכבים עליהם.


מלבד נגרות ומחקרים בביולוגיה אבולוציונית, עזיז מכיר קשתות וקנדו / קנג'יצו .כך, שאפשר לשאוב ממנו ידע נרחב בפרספקטיבה יפאנית של עבודה בכלים שקצותיהם מחודדים. בעצם המילה לשאוב אינה עושה חסד עם עזיז, האיש הוא מעיין ידע שבלתי ניתן לסכור אותו. במהלך הפגישה ביננו כחלק מהדגמה של שחרור לכתפיים הוא הראה לי קאטה נחמדה של עבודה עם שני בוקנים שמזכירה מאוד מבחינה תנועתית עבודה סינית וששאלתי לאור האזכורים בפורום את ההקבלה לעבודה של מוסאשי. הלך האיש וחפר במחסן והוציא לי את ספר השיטה התקני של הקנג'יצו של מוסאשי (הניתן איצ'י ריו) והראה שאין הקבלה (היו תמונות, זה לא שלמדתי קנג'י באותו בוקר). יותר מאוחר כשדיברנו על קיודו, לא התעצל הלך וחפר בספריה עד שמצא את ספר התקן של קיודו עם הדגמות של המדגים הקיסרי היפאני והקדשה אישית של המדגים - מסתבר שהיפאנים אוהבים סטנדרטים... ודוגמני קשתות קשישים.


בעיקרון ישנם מספר סוגי קשתות עיקריים שקיימים היום ונבדלים זה מזה בטכניקה ובטכנולוגיה.
הקשת הפשוטה או ה- Longbow היא קשת שעשויה בדרך כלל מסוג של עץ מחט (Spanish yew) ויש לה גאומטריה פשוטה (של קשת) ללא למינציה בדרך כלל.
הקשת המונגולית או ה- Recurve שהיא קשת קצרה יחסית סימטרית או לא, ובדרך כלל בנויה מלמינציה של חומרים דחיסים בפנים הקשת ומשיכים מחוץ לה כשצורתה כשהיא דרוכה כמו W.
הקשת המורכבת - שהיא סוג של ממזר טכנולוגי שבעזרת תמסורת גלגלית מאפשר לקשת להשאר דרוכה במאמץ קטן יחסית, ולאפשר לצייד אמריקאי שמן לכוון במדוייק ובאיטיות, קשת עם עצמה גבוהה מכפי יכולתו הפיזית.
קשת הקיודו היפאנית - קשת ארוכה לא סימטרית שהשימוש בה הוא טקסי וארוך כל כך, עד שהיורה נאלץ לעשות זן במהלכו על מנת לשרוד.


קיימות גם מספר שיטות דריכה של המיתר שמתחלקות באופן כללי לשלוש:
שחרור עם האגודל וטבעת קשתות - זו השיטה המונגולית הקלאסית שבה תופסים את המיתר עם האגודל שעליו טבעת רחבה כמגן וקומצים עליו את שאר האצבעות כדי לאפשר משיכה.
שחרור עם האצבעות - תופסים את המיתר עם הפרק הראשון של שלוש אצבעות ועם כפפת קשתים כמגן.
שחרור עם הדק שהוא מין מתקן שתופס עבורך את המיתר ומאפשר שחרור מהיר שלו ללא כאב מיותר ונפוץ איך לא, אצל הקשתים האמריקאים השמנים שיורים בקשת המורכבת...


המכנה המשותף לשימוש בכל הקשתות הוא זהה - קשת צריך לדחוף.
היד האוחזת במיתר היא היד שמייצרת את נקודת העיגון והיד האוחזת בקשת כמו במחוגה נדחפת עד להצבעה על המטרה.


בשיעור הראשון עבדנו על קשת קצרה.
עזיז מלמד קשת קצרה בשיטה שנוצרה אצל נינג'ות - שזה כנראה אומר ביפאנית שהיא נגנבה באופן לא קיסרי מהמונגולים השיטה הזו מתאפיינת בצורת אחיזת המיתר המצמידה אותו באופן מעניין לפנים, כשהאגודל מתקבע לעורף.


ישנן מספר צורות עמידה ותנועה עם הקשת כשהמורכבות בהן משמשות לצרכים טקטיים של התקדמות בשטח של חוליות קשתים שיורות לסירוגין, או לצורך ביצוע ירי מהיר למספר כיוונים מנוגדים - לדעתי ולאחר נסיון כואב: למי שיש פיזיולוגיה נורמלית, חלק מהטכניקות מחייבות יכולת להכנסת האשכים לתוך הגוף, אחרת הם מוכנסים בכח תוך כדי ביצוע הצעד


הקשת מאוכסנת כשמיתר אינו מחובר - אצל האמריקאים ראיתי טכניקות המשתמשות בסוג של חבל לכיפוף הקשת ע"מ שניתן יהיה להשחיל עליך מיתר. עזיז מבצע את זה על ידי עמידה בתוך הקשת כשהיא באלכסון פונה אחורה עם המיתר מלפניו וכיפוף הגוף קדימה. לצערי לא הצלחתי למצוא ביוטיוב וריאציה מוצלחת שתדגים את זה.


אחרי שחיברתי את המיתר לקשת יותר מדי פעמים.. התפנינו לדריכה - הדריכה כפי שאמרתי מתבצע על ידי דחיפת הקשת כשתחילת התנועה היא כשהקשת מוחזקת רפויה במקביל לגוף מעל גובה העיניים וישנה תנועה מורכבת של הפנית הראש את המטרה; הורדת היד הדורכת עד לצוואר כשהמיתר מוצמד לקמט ההבעה; דחיפה ושחרור החץ מול המטרה.


כמה תחושות עד כה:
הקשת שעבדנו איתה היא קשת חלשה יחסית של פחות משלושים פאונד לחץ ולמרות זאת יצאתי מהשיעור כמו אחרי אימון איזומטרי כשיד שמאל שלי, זו שאוחזת בקשת לא תפקדה בכמה זויות במשך המשך היום - לשמחתי בגלל שזו היתה יד שמאל ואני ימני, ההגבלה לא מנעה ממני את ההנאה הפיזית האהובה עלי בגילי... (שהיא כמובן חיטוט באף ברמזור).


לפי עזיז, הקשת ממיינת טיפוסים: אלו שהם רזים וארוכים סובלים מבעיות ביד המושכת בעוד שגוצים ושמנמנים כמוני סובלים מבעיות ביד הדוחפת.
בכלל הקשת מעניינת, מכיוון שמצד אחד צריך ליצר משיכה  מול המיתר, כמו בהאבקות, בעוד שהיד השניה מבצעת דחיפה / אגרוף. ובתווך יש אותך, ישות פחמנית שטרם הוטמעה... הניגוד הזה בין הכוחות, והעובדה שכל הגוף שלך נמצא באמצע של קפיץ מגלה דברים מעניינים על נקודות התורפה שלך - כתף שמאל מאובנת, פרק יד שלא מתיישר, וזה עוד לפני שהתחלת לירות.


כשמתחילים לירות מגלים שהיריה היא רק תוצאה של תהליך ביומכאני מוצלח פחות או יותר ובמידה רבה תהליך מוצלח הוא תהליך בר שחזור - אם התהליך אינו בר שחזור הפגיעות אינן קונסיסטנטיות. בקשת יש מדד מצויין להצלחה ואי אפשר להאשים אף אחד בכשלון. לטעמי הנושא של יכולת לשחזר הוא אחד הנושאים המהותיים באמנויות לחימה. אם השיפור בביצועים אינו קונסיסטנטי ואין יכולת לשחזר תהליך כל פעם, כל הזמן - הלימוד לא הסתיים. צריך להבין שקונסיסטנטיות חשובה יותר מהביצוע עצמו. והיא מדד עצמאי לדוגמה: יותר חשוב לעשות מקבץ טוב משני מטר מאשר לפגוע במקבץ רע בטווח יותר גדול. אחרי שיש קונסיסטנטיות אפשר להגדיל את מעטפת הביצועים ולהתייסר שוב בתהליך.


אחרי שסיימתי לירות, היתה לנו שיחה קצרה על ציד חתולים בקשת, מגגות פח לוהטים. עזיז נסע לקחת את הילדים שלו ממוסדות הלימוד, בעוד שאני נסעתי צפונה הפעם דרך כביש 60 בינות לטורים של מכוניות חדשות של בני דודים - הרבה שנים עברו מאז הזדמנתי לשם השטחים הבנויים בכפרים הכפילו את עצמם ויותר והמכוניות הן חדשות עם מספרים ירוקים ומספרים לבנים. אולי כנראה כדי להבדיל בין מכוניות שנגנבו למכוניות שנרכשו כדת?  הדרך חזרה התפתלה לה באיטיות תוך כדי שאני מחזיק את ההגה ביד ימין ועושה תנועות שחרור עם יד שמאל. לא נצפו אבנים ולא גראדים.

מה דרוש כדי לבנות מטווח קשתות פרטי?

כל מי שניסה להתאמן בביתו בקשת חווה את הבעייתיות של חוסר בהתקנים ומתקני אימון מתאימים וגילה כי קשתות להבדיל מטכניקות אימון אחרות מהווה בעייה לוגיסטית שיש להיערך אליה באופן נאות.

ברשומה זו אנסה לתמוך בכל אותם חובבי קשת שיש להם שטח פרטי מתאים אך אינם מודעים אולי לדרוש לאימון תקין.

טווח מינימאלי: 5 מטרים.
כמובן שטווח גדול יותר עדיף אבל לאימוני דריכה וירייה בסיסית זה מספיק, כך גם לגבי אימון מקיווארה בקיודו. הטווח בחצר שלי הוא 22 מטרים וזה ממש מספיק לאימון קיוג'וטסו או קיודו.

גג מינימאלי: רשת צל.
חשוב שיהיה צל מעל המתאמן ומעל הציוד. שמש גורמת נזק מצטבר לקשתות ולרשת הקשתות. כדאי גג מוגן מים מעל הרשת והמטרה אך בהיעדר גג כזה ניתן לכסותם בכיסוי מוגן מים.
עלות משוערת: 400 ₪

מטרה: מטרת קש דחוס.
לא להתפשר על איכות המטרה, זה יקר, אבל בטווח האורך החצים יקרים יותר. את המטרה יש לתלות בגובה החזה עבור אימון קיוג'וטסו ולהניח על הקרקע עבור אימון קיודו, אימון קיודו מקיווארה דורש מטרה בגובה החזה כמו בקיוג'וטסו. עבור רוב המתאמנים זה הגובה הדרוש ב5 השנים הראשונות כי בעצם כולם עושים אימון בסיסי למתחילים – מקיווארה.
עלות משוערת: 1500 ₪

חומת מפגע קדמית: רשת קשתות תקנית.
לא להתפשר על איכות הרשת ורוחבה לפחות 3 מטרים – גובהה לפחות 3 מטרים עד 4 מטרים, ניתן להתקינה על כבל פלדה כמו וילון שמתכנס לארון עץ מתאים בקצה בעת שאינה בשימוש. חשוב גג מוגן מים מעל הרשת וכמובן הגנה משמש. דברים אילו מבטיחים בלאי נמוך וטווח שימוש של לפחות 20 שנות עבודה ללא החלפה.
עלות משוערת 2000 ₪

חומת מפגע אחורית: קיר עץ פשוט. בגובה 4 מ'.
עלות משוערת 500 ש"ח

קשת 28 30 פאונד.
מומלץ להתאמן בקשת ריקרב
עלות משוערת 1500 ₪

12 חצים 30 פאונד קוטר  5 מילימטר באורך מינימאלי של 80 ס"מ.
כדאי לקנות חצי פחמן – הם יקרים אך ניתן לתקנם והם עפים כיאות.
עלות משוערת 700 ₪

כפפת קשתות.
עלות משוערת 50 ₪

ארון ציוד.


העלות המשוערת נעה בין 5000 ל 7000  ש"ח כי ניתן להוזיל חלק מהדברים ע"י הצעות מחיר מספקים שונים.
בהצלחה.

סדנת קשתות בחולות עגור אוגוסט 2011

כרגע אני מעלה רק כמה תמונות והשאר כולל סיכום יבוא אחר כך
שטח הסדנה המהווה את הרקע לאימון - חולות עגור

סדנת הקשתות בחולות עגור מראה כללי

בועז וכיתת הילדים בפעולה

נועם מכונן לפעולה..


איילת ואלון הקשתים משואבה

עמידת פרש

תירגול ללא חץ


בועז מלמד וטל לומד






ספר חדש 二天一流の剣と五輪書

את הספר קיבלתי מחברי יונתן שאוסף עבורי ספרות בשפה היפנית כדי לשמר את ולשפר את יכולות הקריאה שלי וגם לשלב עם תחומי האימון.
הספר עוסק בבית הספר של מוסשי 二天一流の剣 (ני טן איצ'י ריו נו צורוג'י/קן) כתוב יפנית ומכיל קטעים מתוך הגו רין נו שו. העניין בספר הוא האופן בו משמרים בבית הספר את הטכניקה שהוריש מוסשי. לקוראי היפנית - ספר מעניין ומלא הארות ומובאות. מכיל גם תמונות מצולמות . המחבר: 一川格治著

היפנית בספר לא קלה, אבל ממש כדאי לקרוא
עוד אשוב להרחיב בעניין זה...

אאוקלידס

ספר האלמנטים של אאוקלידס