סה"כ צפיות בדף

סיסטמתי8(מתוך פורום אמנויות לחימה - תפוז)

שורש המילה תרבות בעברית הוא ר.ב.ה - ובאמת אלו שרוצים תרבות צריכים לדאוג שתתרבה.
באנגלית האטימיולוגיה שונה ושם המקור הלטיני Coltura נוגע לקולטבציה או פיתוח של הנפש.
ביפאנית, כמדומני שהמילה היא בונקה והקנג'י שלה הוא 文化 שנוצר מצירוף של "אומנות" ו- "השתנות".
בערבית המילה היא אל-תקפה והיא משמשת גם לכמילה נרדפת לחינוך.

באופן מפתיע יש מעט יהודים בעולם ומתוכם ממש מעט מתורבתים; מלא אנגלוסקסים עם נפש מלאה בכדורגל, בירה ותו לא; די הרבה יפאנים מקובעים, והעולם הערבי הוא אחת האוכלוסיות בה אחוז האנלפאבתים רק גדל עם השנים.

דהיינו תגיד את המילה תרבות בשפתך, ומיד אפשר לדעת מה חסר לך

מכיוון שעזיז מלא כרימון בעובדות שחלקן מטבע הדברים קשורים ליפאן, ומכיוון שר. שותפו לניסורים היה ביפאן כעשרים שנה, טונג'ין העסוק מתמיד גם שהה שם תקופה וע. שלא מבית הנשיא, לומדת יפאנית. יצא לי לחשוב על תרבות יפאן, וזה די משעשע אם נביא בחשבון שמדובר בסלאבי קשיש שגורר את עצמותיו החורקות מתל אביב לבאר שבע, בשביל ללמוד דיסיפלינה של קשתות יפאנית.

בשביל ליצור תרבות לא צריך הרבה, יכולת חיקוי בסיסית ותועלת מיידית. אפילו קופי מקאק יפאניים שבודדו על אי פיתחו תרבות של רחיצת בטאטות במי ים. ואותם קופים נוהגים לטבול גם באונסנים שזה המקבילה היפאנית למרחצאות מרפא. לאור האובססיביות היפאנית לנקיון ולאמבטיות, זה לא מפתיע שגם הקופים שם ריחניים במיוחד. ולא, אסור לקפוץ למסקנות לגבי מוצא היפאנים מהמקאק...

כנראה שהיפאנים הגיעו ליפאן בשני גלי הגירה לאי מאיזור קוריאה - האחד של תרבות היומון שהיו ציידים לקטים והגיעו ליפאן בסוף עידן הקרח האחרון על גשרי יבשה שקישרו אותה לקוריאה; והשני של תרבות היאיואי שהיו חקלאי אורז והגיעו לשם לפני בערך אלפיים שנה כשכבר היו זני אורז עמידים באקלים קר. השפה היפאנית היא תוצר של ההגירה האחרונה של החקלאים שכנראה כיתתו את אתיהם לחרבות חדות במיוחד.

אז מה המוטיבציה של כל כך הרבה אנשים מוצלחים להתעסק בתרבות יפאן דווקא?
ממש כמו המוטיבציה של קופי המקאק לרחוץ בטטות.

ההשערה שלי קשורה באופן עקיף לכך שעושר תרבותי הוא פרופורציוני לעושר בכלל.
בסביבה עשירה ויציבה (שבה מחלקים בטטות בשגרה) יש עדיפות לאסטרטגיית K במודל האקולוגי של R/K דהיינו הקופים לומדים באיטיות לדרוך את הקשת לשרוך את ההאקמה ואין ממש מאבקים על מזון, כיש זמן לטבול אותו במי מלח לשיפור הטעם ושטיפת החול.
התרבות היפאנית היא מאוד K באופייה ולכן היא מתאימה לאנשים מטיפוס K. באדפטציה של התכונות מהמודל של Rushton, במקום לגזע, לאינדיבידואל.

חוץ מזה ברוריה ירתה רע מאוד, חזק מאוד ומפוזר מאוד - אני מאוד מוטרד.


כתובות אינטרנט מצורפות:
שיעור מספר 7
קופי מקאק רוחצים
מוצא המינים... היפאנים


תגובה 1:

Aziz Subach אמר/ה...

המקור באנגלית נוגע לחקלאות וגם בעברית